onsdag 15 april 2009

Recension

Slavestate Magazine har recenserat våran demo Beneath Death Valley. Så här tyckte dom:

Det är svårt att värja sig när Kungsör-trion (ja, jag var tvungen att googla efter var det ligger) börjar bygga upp stämningen till första versen i ett intro tyngre än det mesta jag hört den här veckan, och när ”Snowstalker” väl dragit igång är det med ett nöjt och belåtet gungande jag avnjuter de fyra spåren på demon. Eller: de två låtarna och en så kallad interlude, och det hela avslutas med ett ”hemligt” spår som förefaller precis lika onödigt som avbrottet ”Corcoran” som skiljer de båda maffiga låtarna åt. ”Snowstalker” och ”Mansonian”, sex och en halv respektive tio minuter långa hade varit nog för en alldeles förkrossande tung stoner/sludgedemo, och kvaliteten i både framförande och låtmaterial är det absolut inget fel på. Alex Risberg (sång, bas) har ett djup i rösten som ger de flesta etablerade vokalister i genren en ordentlig match, lillebror Alvin slår både snabbt och hårt så det räcker medan Erik Palm svävar ut i den ena psykedeliska, men aldrig enformiga eller utmattande gitarrslingan efter den andra. Kort sagt, Pike, som för övrigt är det engelska ordet för gädda, är ungefär så bra som stonerrock blir i Sverige 2009. I brevet de skickar med sin demo nämner de bland annat storheter som High on Fire och Kyuss, och i särskilt mycket lägre division än så spelar faktiskt inte Pike.
Hade ”Beneath death valley” kommit tio år tidigare hade trion tveklöst blivit hur stor som helst, men intresset för stoner och sludge känns 2009 tyvärr begränsat till nostalgiker och musikerna själva (men det gör ju inte själva skivan sämre).

Jag är riktigt glad just nu. Sämre recensioner har man ju sett.